zondag 25 april 2010

Ding 12: Twitter


Gisterochtend een bijzonder leuke ochtend in de bieb van Heerhugowaard. Alhoewel het in de bibliotheek niet echt druk was, was het in de centrale hal en buiten des te drukker. De hulpdiensten gaven de hele dag demonstraties van hun kunnen. Van achter het raam op de 1e verdieping had ik een perfect uitzicht op de meeste activiteiten. Ook klanten hadden meer interesse voor de verrichtingen op het plein, dan voor onze materialen. Wel heel gezellig!
In het kader van 23 Dingen heb ik meteen een tweet geplaatst, met een link naar de site van de gemeente Heerhugowaard waarop het programma van deze interessante dag te lezen was. Inmiddels heb ik dit Twitteraccount al een poosje, maar nadat ik Erna en de bibliotheek had gekozen om te volgen, heb ik het weer laten liggen. Nadat ik mijn tweet had geplaatst volgde dus ook geen enkele reactie en wordt zo'n berichtje een loos bericht. Twitteren heeft m.i. alleen nut als je snel reageert op elkaars berichten. Wat mij dan meteen brengt op het volgende. Ik breng niet zo heel veel tijd achter de computer door, ik heb geen telefoon waarmee ik toegang heb tot het web en dus lees ik geplaatste tweets altijd later. Reageren heeft dan geen zin meer. Dus als je Twitter goed wilt gebruiken en heel actief met klanten of collega's wilt communiceren, moet je heel regelmatig je Twitter-account raadplegen en tweets plaatsen.

6 opmerkingen:

  1. Hey Annemarie,

    Toch een supersnelle reactie, al is het dan niet op je tweet maar op je blog. Als ik je goed begrijp, vind jij Twitter alleen geschikt als een veredelde chatbox. Het hangt er toch net vanaf wat je twittert en hoe snel en of je er een reactie op wilt?
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, eigenlijk bedoel ik dat het belangrijk is, dat je een netwerk opbouwt (dat heb ik nu nog niet) en dat je dan ook moet blijven twitteren (op regelmatige basis). Als je te lang stil blijft op Twitter, dan haken volgers volgens mij af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij die laatste opmerking van jou Annemarie, sluit ik mij gevoelsmatig aan. Ik denk ook dat het pas waarde heeft als je snel antwoord kunt geven, alhoewel niet elke tweet om een antwoord vraagt. Volgens mij kost het heel veel tijd en die heb ik niet echt. Uiteraard spelen andere prioriteiten daar in mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De aanhouder wint Annemarie. Het hangt er ook van af wat voor onderwerpen je kiest. En wat je merkt is dat sommige mensen je echt op zoeken om te kijken of je nog wat ' interessants' te melden hebt.... dus vooral slimme dingen zeggen ;-) Hetgeen mij overigens ook niet echt lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben met je eens dat twitter vooral werkt wanneer je vaak/snel berichten plaatst, en via de computer is dat lastig (tenzij je echt 24/7 achter je schermpje zit)
    Maar vanuit Kennemerwaard worden er toch regelmatig berichten verstuurd

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Opvallend bericht dat de onstuitbare opkomst van Twitter illustreert en dat laat zien dat twitteren naast alle andere sociale media een belangrijke plaats kan innemen.

    BeantwoordenVerwijderen