zondag 13 februari 2011

Mediawijsheid

Eerst mezelf maar eens getest op Mediawijsheid via de quiz. Het meeste weet ik wel, maar toch is het soms een kwestie van de klok en de klepel. Het enige dat er op zit is bij blijven. Blijven lezen en blijven ontwikkelen. Een deel van onze klanten zullen wij daardoor op voor zijn en ook daadwerkelijk kunnen begeleiden op hun pad door web 2.0. Andere klanten zullen ons op voor zijn en soms ver op voor blijven.

Vandaag las ik in de Veronicagids een artikel over een nieuw realityprogramma, de Secret Story.

De Secret Story is wat we noemen reality 2.0. We zetten de social media vol in. Dat maakt het heel leuk, erg interactief.

Eigenlijk doen zij wat de bibliotheken ook moeten doen, de sociale media op volle kracht inzetten en zo de interactie met de klanten vergroten.

Soms is het lastig om in te schatten, hoe mediawijs mensen zijn. Met name pubers lijken heel mediawijs te zijn. Ze imponeren met de snelheid waarmee ze met de diverse media omgaan, maar het blijft heel vaak aan de oppervlakte, zowel in de toepassingen als bij de inhoud van "hun" social media.
Een voorbeeld hiervan hoorde ik vandaag. Mijn kinderen waren uit en plotseling voegde een vriend (S.) van een vriendin zich bij hen en begon één van de aanwezige vrienden van mijn kinderen (J.) verbaal behoorlijk aan te vallen. En waar ging het om, om een smsje dat een half jaar geleden door J. aan S. verstuurd was. Dit smsje was bedoeld als grap, maar duidelijk niet zo geintepreteerd door S.. Nu vond hij het tijd om verhaal te halen. In no time kwam uit alle hoeken en gaten "hulp" toegesneld. Opgeroepen via sms, Facebook, Hyves (ze hebben natuurlijk allemaal mobiele telefoons met Internet, Apps etc..) en een dreigende sfeer ontstond. Uiteindelijk liep het met een sisser af, omdat de heren het face-to-face hebben uitgepraat. Pubers realiseren zich niet, dat iets zwart op wit (in dit geval digitaal) soms heel anders overkomt dan dat je bedoelt. Bij persoonlijk contact zie je iemands lichaamstaal en is de kans op verkeerde intepretatie minder groot.
Ik denk dat veel (jonge) mensen best op technisch gebied heel mediawijs zijn, maar dat de impact op hun communicatie niet te onderschatten is.
Misschien een idee om daar eens een lezing aan te wijden?

3 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar.
    Inmiddels ben ik ook wat terughoudender met het chatten en e-mailen, omdat het bij mij ook meerdere keren voorgekomen is dat het anders overkwam dan dat ik het bedoeld had en andersom dito. Hoef je dus geen puber voor te zijn.
    Als er een lezing aan gewijd wordt, zit ik op de voorste rij (bij wijze van spreken).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is natuurlijk ook de combinatie tussen sociale media en iets wat bij veel mensen in de belangstelling staat en cool is. The Voice of Holland heeft een enorme boost gegeven aan het aantal mensen dat Twitter ging gebruiken. Iedereen wilde aan het gesprek deelnemen, genuanceerd en ongenuanceerd. En dat laatste was soms als een koude douche voor de deelnemers. Ik hoorde het verhaal van Leonie die na een optreden met een heel goed gevoel naar de redroom ging. Daar kreeg ze via Twitter toch een bagger over zich heen gestort, zwaar onder de gordel ook vaak. Mensen menen vaak dat ze maar van alles kunnen brullen, zonder dat ze daar verantwoordelijk voor gehouden kunnen worden.
    Dat die boodschap vaak niet eens zo is bedoeld, maar wel zo overkomt wordt inderdaad maar al te vaak vergeten. Een tweet is zo verstuurd, een grap is zo gemaakt, een misverstand is zo geboren. En dan is er een hoop wijsheid voor nodig om de ontstane misvatting de wereld uit te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is duidelijk Zwettertje: altijd uitpraten en dat bij voorkeur niet via het papier of de pc. Dat geldt trouwens niet alleen voor de pubers, net zo goed voor ons volwassenen!
    Pakkend blog van je!

    BeantwoordenVerwijderen