vrijdag 11 juni 2010

Ding 21: Aquabrowser


In 1986 werd ik als kersverse bibliothecaris aangenomen bij de Stadsbibliotheek Haarlem, voor 32 uur op de catalogusafdeling. Daar heb ik een goede leerschool gehad in het "ouderwetse" cataloguswerk. Inderdaad het invoegen van kaartjes, het toekennen van trefwoorden en het indelen in SISO. Na niet al te lange tijd werd er overgegaan op het titelbeschrijven in PICA, sommige codes ken ik nog uit m'n hoofd. Mijn voorliefde voor de catalogus en de daarbij behorende werkzaamheden is daar ontstaan. Deze gedegen achtergrond zorgde ervoor, dat ik jaren later bij de Bieb voor de Zaanstreek het catalogusbeheer onder mijn hoede kreeg. Omdat bibliotheek Kennemerwaard catalogusbeheer heeft uitbesteed aan Probiblio kan ik tegenwoordig alleen de catalogus maar als instrument gebruiken. Dat vind ik persoonlijk jammer, want ik hou nou eenmaal van het puzzelen en werken met systemen. Bicat heeft voor mij niet veel geheimen, maar is wel erg rechtlijnig en vraagt om vrij letterlijke termen. Dat is dan ook de beperking van zo'n catalogussysteem. De Aquabrowser van Medialab kom je onvermijdelijk tegen bij Zoek & Boek en dan bekijk ik de woordenwolk altijd even, waarbij ik me dan kan verbazen over de associaties.
De Aquabrowser vind ik een mooie aanvulling naast de "starre" catalogus (zoals Bicat). Soms wil je via een rechte lijn naar de informatie, op een ander moment is de associatieve vorm handig.
My Discoveries vind ik leuk, handig voor gebruikers die nu nog met complete schriften met daarin boekenlijstjes lopen te zeulen.
In Heerhugowaard komt een van de vaste klanten regelmatig met een uitdraai uit Worldcat. Ik nam dat altijd voor kennisgeving aan, inmiddels heb ik een korte blik in de catalogus geworpen en begrijp ik zijn zoekgang.

3 opmerkingen:

  1. Dat is volgens mij de kracht van een goed zoeksysteem: de denkktracht combineren van een leek met die van de professional, de bibliothecaris.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk ook dat de aquabrowser heel goed werkt naast een 'starre' catalogus als Bicat. Iedereen zoekt op een andere manier, en zo kan ieder zijn voorkeur gebruiken. Zou dit mogelijk zijn: de aquabrowser naast bicat plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet dat de opvolger van Bicat, C-Wise in beeld is voor Kennemerwaard. Daarin zitten een aantal 2.0 dingen. Ik heb er nog maar kort een blik opgeworpen, maar je kunt in ieder geval recensies en tags toevoegen. Ook kun je titels aan je favorietenlijstje toevoegen. Ik heb geen aquabrowsermogelijkheden gezien. Misschien kunnen de 2 soorten catalogi wel niet naast elkaar bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen