woensdag 16 juni 2010

Ding 22

Dit vond ik een lastig ding. Ik ben niet zo'n visionair en neem de dingen zoals ze komen, maak ze me eigen en werk er dan mee. Ik vind het dus gewoon best moeilijk om te bedenken hoe iets er in de toekomst uit zal zien. Om te beginnen heb ik het stuk van de Stadsbibliotheek Haarlem gelezen. Ook leuk, omdat ik daar 6 jaar gewerkt heb en het toen een logge, traditionele bibliotheek was. Een enorm magazijn, veel oude materialen en een collectie met bijzondere zwaartepunten, omdat bepaalde mensen een behoorlijke stem in het kapittel hadden. Nu blijkt dat diezelfde bibliotheek een vooruitstrevende blik in de toekomst heeft. In de visie van de Stadsbibliotheek houdt het papieren boek een belangrijke plaats, alleen zullen de collecties in de bibliotheken kleiner zijn. Dit in tegenstelling tot de visie die Erna uitsprak tijdens de APB. Over dit onderwerp valt dan ook nog wel te discussieren.
Wat vooral opvalt is de verregaande service en dienstverlening naar de klant. Die vraagt meer en wil snel zijn vraag beantwoord zien en door een proactieve inzet van de bibliotheken (die gelukkig blijven bestaan) kan aan de eisen van deze klant voldaan worden.
Dit vereist natuurlijk wel een enorme logistieke verandering, wie weet kan het formulemanagement hierin een rol spelen.
In de cirkel van King bevindt de bibliotheek Kennemerwaard zich m.i. in ring 3. Langzamerhand doen web 2.0 toepassingen z'n intrede (bijv. Ning en Twitter). En niet te vergeten de input van deze cursus.

2 opmerkingen:

  1. Wel binnen KW wordt web 2.0 steeds meer 'gewoon'. Je hoort het steeds meer in de wandelgangen hier.. Maar zou de gemiddelde klant dat ook al weten of ligt daar een taak van de bibliothecaris: de digitale wegwijzer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook in Haarlem zijn we met 23Dingen bezig. Wat jij beschrijft is denk ik nog steeds gaande en is langzaam aan het veranderen. Het is de toekomstvisie van het MT, maar wel een waardevolle. Jan Klerk loopt daar behoorlijk ver voor de troepen uit. Het is vooral uit persoonlijke interesse dat hij zo ver gekomen is. Steeds meer medewerkers beginnen te snappen wat hem nou zo boeit. Haarlem is daar overigens niet uniek in. En het is met name die kloof (tussen de actieve 2.0-mensen en de medewerkers die het allemaal maar uitsloverij vinden) dat het lastig maakt om zo'n vergaande visie te realiseren.

    BeantwoordenVerwijderen